Presentinslagning utan extra kostnad 🎁 Förlängd returrätt fram till 7 januari 2025

Personlig rådgivning eller assistans? Kontakta oss här, vi hjälper gärna till!

Presentinslagning utan extra kostnad 🎁 Förlängd returrätt fram till 7 januari 2025

Personlig rådgivning eller assistans? Kontakta oss här, vi hjälper gärna till!

ÖppettiderKontaktFri Frakt

Complimentary gift wrapping 🎁 Extended return policy until January 7, 2025

Need personalized advice or assistance? Contact us here, we’re happy to help!

Complimentary gift wrapping 🎁 Extended return policy until January 7, 2025

Need personalized advice or assistance? Contact us here, we’re happy to help!

Opening HoursContactFree delivery*

Köp- och Leveransvillkor

Generella villkor

Genom att använda denna sida så accepterar Ni Herr och Fru Lohse AB´s (org. nr: 556720-9845) ”Köp -och leveransvillkor” och ”Användarvillkor”. Dessa ”Köp -och leveransvillkor” ska gälla för tillträde till webbsidan och försäljningen av produkter av Herr och Fru Lohse AB på denna webbplats http://www.herrochfru.se ( ”Köp- och leveransvillkor”).

För att handla på www.herrochfru.se måste man ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar.

Öppet köp/ångerrätt gäller ej vid specialbeställningar av så kallade kundanpassade produkter eller produkter som på något sätt anpassas, modifieras eller ändras på Kundens begäran innan leverans.

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar och lagerhållning, samt för slutförsäljning.

Herr och Fru Lohse garanterar inte att produktbilderna på webbsidan återger produkters exakta utseende, storlek eller andra karaktäristiska drag då t.ex. färgåtergivning kan bero bl.a. på bildskärm och inställningar i Er dator.

En produkt som på något sätt är ytbehandlad, t e x oxiderad, förgylld, ytmatterad, rodinerad etc kommer beroende på slitage med tiden att tappa sin ursprungliga ytkaraktär. Sådant slitage anses vara allmänt slitage och omfattas ej av någon garanti, och kan ej heller reklameras. Ej heller fel beroende på en olyckshändelse efter det att du har fått produkten, vanvård eller onormal användning omfattas av några garantier och kan ej heller reklameras.

Sortiment

Herr och Fru Lohses webbshops sortiment består av utvalda produkter ur ordinarie sortiment från den fysiska butiken. Produkter som köpts i webbshopen kan ej bytas med varor som finns i den fysiska butiken och vice versa.

Priser

Alla produktpriser anges i svenska kronor inkl 25% moms. Priset som gäller är det som är angivit den dag Ni gör Er beställning. Fraktkostnader och andra avgifter som inte ingår i produktpriset redovisas innan Ni bekräftar din beställning. Priserna i Herr och Fru Lohses webbshop och i den fysiska butiken kan variera.

Tax Free (icke EU-kunder)

Kunder boendes utanför EU, kan handla skattefritt och kommer inte att debiteras moms. Detta är för att på icke EU kunder kan eventuella införseltullar komma att påläggas försändelsen vid förtunningen till resp land.
Tyvärr har vi ingen kontroll över dessa avgifter, och kan inte säga vad kostnaden kan vara, tulldeklarering och importtullar varierar kraftigt från land till land.
Varje försändelse som returneras till Herr och Fru Lohse på grund av att tullavgifter blivit högre än förväntat, förbehåller vi oss rätten att återbetalning endast sker efter att alla Herr och Fru Lohse kostnader dragits från den ursprungliga köpesumman.

Betalning

Via vår betalpartner Klarna AB kan boende i Sverige kan välja mellan flera olika betalningsmetoder med Klarna Checkout. Boende utanför Sverige kan välja att betala med kontokort med Klarna Checkout. Välj det alternativ som passar Er bäst när Ni kommer till kassan. Online betalning med kontokort (Mastercard/VISA), betala mot faktura eller delbetalning eller direktöverföring till bankkonto. Se vidare under ”Betalningsalternativ”. Vid köp mot faktura och/eller delbetalning förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna AB. Den påverkar dock INTE Er kreditvärdighet och det kan inte ses av någon annan. Insamling och behandling av Era personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla Ert önskemål om 14 dagars kredit. Om Ni har erlagt betalning och på ett korrekt sätt häver köpet så gör vi en återbetalning av beloppet inom 30 dagar. Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp.

Leverans

Alla försändelser är fullt försäkrade genom Herr och Fru Lohse AB tills Ni som kund mottagit försändelsen. När Ni som kund hämtat ut försändelsen övertar Ni ansvaret för produkten/produkterna. Vid försändelser utanför den europeiska unionen så ansvarar kunden själv för eventuella kostnader som påläggs försändelsen vid införseln till respektive land, kostnader som tullavgifter och inbetalning av eventuell moms.

Leveranstid

Leveranstiden är normalt 3-7 arbetsdagar (vardagar) från beställningsdagen (*gäller ej vid specialbeställningar), se även info på den enskilda produkten. Om en beställd produkt avviker mot normal leveranstid kontaktar vi Er via e-mail för att meddela beräknad ny leveranstid. Vid väsentlig leveransförsening annat än avtalat har Ni rätt att häva köpet. Skulle vi vara tvungna att delleverera Er beställning står Herr och Fru Lohse för den extra fraktavgiften. Herr och Fru Lohse kan inte hållas ansvariga för lokala leveransförseningar eller om leveranser försenas på grund av tullar eller på grund av felaktigt angiven leveransadress.

*Vid specialbeställningar av så kallade kundanpassade produkter eller produkter som produceras i vår atelje kan leveranstiden vara mellan 2-6 arbetsveckor.

Kunduppgifter

Ni som kund bekräftar att den information (såsom namn, e-postadress, telefonnummer, postadress och andra preferenser) Ni angett till Herr och Fru Lohse och som ligger till grund för Er beställning är korrekt och uppdaterad. Ni som kund tar också ansvar för att uppdatera den information som är nödvändig.

Beställning

Ni gör en beställning på webbsidan genom att lägga till Produkt (er) till ”Varukorg” och sedan gå till ”Till Kassan”. Ni måste också bekräfta Er beställning genom att klicka på knappen märkt ”Bekräfta Order” för att konfirmera beställningen. Ni uppmanas att vid beställning acceptera Köp -och leveransvillkoren som gäller för denna websida. Vid acceptans bekräftar Ni därmed att ni läst, godkänt och förstått innebörden av dessa villkor. En beställning accepteras endast enligt villkoren i dessa Köp -och leveransvillkor. När beställningen har konfirmerats får Ni en ”Orderbekräftelse” via e-post. Orderbekräftelsen kommer att innehålla alla detaljer om Produkt (er), pris (er) för Produkt (er) inklusive moms och andra avgifter, leveransdag (ar), leveranskostnader, villkor för betalning.

Bekräftelse

När vi mottagit Er beställning skickar vi Er snarast en bekräftelse per e-post med information om Er lagda order. Det är bra om Ni sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst.

Frakt

Fri frakt. Alla beställningar skickas med DHL eller med PostNord som rekommenderat brev (REK-brev). Beställningar mot faktura och/eller delbetalning skickas endast till Er folkbokförda adress. Ni hämtar ut Er försändelse hos närmaste postombud. Kom ihåg att Ni måste kunna legitimera Er för att kvittera ut Er försändelse.

För närvarande levererar Herr och Fru Lohse till personer bosatta inom Norden, flertalet EU-länder, UK, UAE & USA (se lista på alla länder inkluderade nedan 1*). För leveranser till andra länder utöver dessa vänligen kontakta oss på: customerservice@herrochfru.se.

1* inkluderat Sverige, Norge, Danmark, Finland, Österrike, Belgien, Frankrike, Tyskland, Grekland, Irland, Italien, Liechtenstein, Kanada, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Portugal, Spanien, Schweiz, UK, UAE, USA.

Ej uthämtad försändelse

Vid ej uthämtad försändelse så debiterar Herr och Fru Lohse kunden för frakt, återfrakt samt en administrativ avgift. Den adminstrativa avgiften är för närvarande 350 kr samt 3% av varuvärdet.

Öppet köp /Ångerrätt

Vi tillämpar reglerna i distansavtalslagen vilket innebär att du kan ångra ditt köp inom 14 dagar* från mottagandet, utan att ange någon anledning förutsatt att Produkten returneras i oanvänt skick och originalförpackning. Eventuell plombering får ej vara bruten. Alla tillbehör samt tillhörande dokumentation så som garanti- och äkthetsdokument samt kopia på kvitto skall bifogas.

Kontakta Herr och Fru Lohses kundservice via e-post eller telefon senast 14 dagar från mottagandet av varan för instruktioner hur Ni ska gå tillväga. Köpesumman (produktens pris samt övriga avgifter inklusive utfrakt) återbetalas i sin helhet, senast 30 dagar efter det att vi har återfått produkten och godkänt returen.

Är det beställt mot faktura eller delbetalning så är det viktigt att vi får in returen innan fakturans förfallodatum.

Kunden står själv för returfrakten. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav. Varorna skall enbart återsändas med rekommenderad leveransmetod.

Alla returer måste hanteras via Herr och Fru Lohses webbshop, du kan alltså inte få pengarna tillbaka eller byta mot annan vara i vår fysiska butik.

Öppet köp/ Ångerrätt gäller ej vid specialbeställningar av så kallade kundanpassade produkter, beställningsvaror eller produkter som på något sätt anpassas, storleksändras, graveras, modifieras eller på annat sätt ändras på Kundens begäran innan leverans.

* Utökad returrätt: Inköp gjorda i webshop från 1:a december till 31:a december innevarande år, omfattas av Herr & Fru Lohses utvidgade ångerrätt. Det innebär att du kan skicka tillbaka dina varor fram tills 14:e januari påföljande år och få tillbaka pengarna efter sedvanlig returhantering. Kontakta Herr och Fru Lohses kundservice via e-post eller telefon senast 10:e januari från mottagandet av varan för instruktioner. I övrigt gäller våra sedvanliga villkor gällande returer även för den utvidgade ångerrätten.

Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Se även gällande distanshandelslagen hos Konsumentverket.

Reklamation

Om Ni, mot all förmodan, mottager en skadad, icke välfungerande produkt eller en produkt som på annat sätt avviker från det som beställts, gäller full returrätt i 14 dagar. Kontakta Herr och Fru Lohses kundservice via e-post customerservice@herrochfru.se för instruktioner hur Ni ska gå tillväga.

Det åligger Herr och Fru Lohse att ombesörja alla eventuella fraktkostnader under förutsättning att reklamationen är giltig. Ni måste göra en anmälan av den defekta produkten till Herr och Fru Lohse snarast eller inom skälig tid efter det att felet upptäcktes (reklamationen). Ni skall underrätta Herr och Fru Lohse, skriftligen eller via e-post, och förklara varför Ni vill reklamera produkten. Produkten måste returneras i oanvänt skick och originalförpackning. Eventuell plombering får ej vara bruten. Alla tillbehör samt tillhörande dokumentation så som garanti- och äkthetsdokument samt kopia på kvitto skall bifogas. Kunden står själv för returfrakten och Herr och Fru Lohse krediterar eventuella fraktkostnader under förutsättning att reklamationen är giltig. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav. Varorna skall återsändas till Herr och Fru Lohse med rekommenderad leveransmetod.

Garanti mot fel

Herr och Fru Lohse garanterar att alla produkter är fria från fabriks- och tillverkningsdefekter (sk ursprungliga fel) när de levereras. Varje enskild vara kontrolleras noga innan den sänds. Om produkten, mot förmodan, skulle ha ett ursprungligt fel vid leverans så har Herr och Fru Lohse i första hand rätt att erbjuda reparation alternativt utbyte av produkten. Reparation eller ny leverans skall göras inom skälig tid efter det att klagomålet gjordes. Herr och Fru Lohse ombesörjer återfrakten till kund efter utförd reparation/utbyte. Kunden måste göra en anmälan av den defekta produkten till Herr och Fru Lohse snarast eller inom skälig tid efter det att felet upptäcktes (reklamationen). Kunden skall underrätta Herr och Fru Lohse, skriftligen eller via e-post, och förklara varför han eller hon anser en produkt/er vara defekt/a. Kontakta Herr och Fru Lohses kundservice via e-post för instruktioner hur Ni ska gå tillväga. Kunden står själv för returfrakten och Herr och Fru Lohse krediterar eventuella fraktkostnader under förutsättning att den defekta produkten anses ha ett ursprungligt fel. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav. Alla typer av produkter skall återsändas med rekommenderad leveransmetod.

Herr och Fru Lohse är bara ansvarig för ursprungliga fel, vilket betyder att felet fanns redan innan varan köptes eller levererades. Inom en period av sex (6) månader efter köp kan ett fel på en produkt anses vara ett ursprungligt fel, i sådana fall måste felet åtgärdas av Herr och Fru Lohse utan kostnad, om Herr och Fru Lohse inte kan påvisa att felet ej existerade vid tidpunkten för köpet. Efter en period om sex (6) månader efter köpet åligger det på Kunden att bevisa att produkten hade ett ursprungligt fel då leveransen skedde. Efter tre (3) år Kunden har förlorat sin rätt att reklamera, under förutsättning att inga garantier uppger något annat. En produkt som på något sätt är ytbehandlad, t e x oxiderad, förgylld, ytmatterad, rodinerad etc kommer beroende på slitage med tiden att tappa sin ursprungliga ytkaraktär. Sådant slitage anses vara allmänt slitage och omfattas ej av någon garanti, och kan ej heller reklameras. Ej heller fel beroende på en olyckshändelse efter det att du har fått produkten, vanvård eller onormal användning omfattas av några garantier och kan ej heller reklameras.

Tvist

I det fallet att en tvist skulle uppstå mellan Herr och Fru Lohse AB och privat konsument kommer Herr och Fru Lohse att följa konsumentombudsmannens rekommendationer. Avtal mellan privat konsument och Herr och Fru Lohse AB skall styras av svensk lag och eventuella tvister skall avgöras enligt svensk lag av allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.